Eerste 'Handmade in Belgium'-labels van de regio uitgereikt in Harelbeke

Katrien Duchi, zaakvoerder van 'Duchi Decor' ontving het UNIZO authenticiteitslabel voor ambachtelijke ondernemers "HANDMADE IN BELGIUM"

Vandaag weet je als consument niet altijd meer zeker wat je koopt. Consumenten zijn meer dan ooit op zoek naar originele producten en willen daarvoor een authenticiteitsgarantie. En die vinden ze bij ambachtelijke ondernemers via het HIB-label. Het is voor consumenten vaak niet gemakkelijk om de ambachtelijke ondernemers en hun producten te onderscheiden van de industriële. Anderzijds is het voor deze ondernemers niet makkelijk op te boksen tegen de concurrentie van onder meer industriële producten. En de term 'ambachtelijk' is, in tegenstelling tot Frankrijk, in België niet beschermd. Iedereen kan zichzelf 'ambachtelijk' noemen. Daarom lanceert UNIZO het label Handmade In Belgium (kortweg HIB). Enkel wie aan de strikte criteria van het label voldoet, komt in aanmerking. Het is een jury van ondernemers en experts die dit label toekent.

UNIZO reikte het label uit aan Katrien Duchi uit Bavikhove en Terry Vanhaverbeke uit Harelbeke. Zij worden zo de eerste UNIZO-ambassadeurs van HIB in Zuid-West-Vlaanderen. Katrien en Terry zijn de eersten uit de regio die het HIB-label in ontvangst mogen nemen en kunnen nu op hun beurt andere vakmannen nomineren voor HIB-label. Zo moet de HIB-community op korte tijd uitgroeien tot een groep ondernemers met een herkenbaar label.

Duchi decor is een "3e generatie" - familiebedrijf dat al ruim 40 jaar vertrouwd is in het maken en plaatsen van vensterbekleding. Alle gordijnen en overgordijnen worden in eigen atelier verwerkt naar de smaak en behoefte van de klant. Samen met een team van 8 enthousiaste medewerksters zien ze er op toe dat elke klant kan rekenen op een persoonlijke, vlotte en verzorgde afwerking van zijn/haar vensterbekleding. Dankzij de ambachtelijke stijl van produceren, meer dan 'aan de lopende band', verdient Duchi Decor het HIB-label.

Enkel wie aan strikte voorwaarden voldoet, komt in aanmerking voor het label. Zo moet de ambachtelijke ondernemer zijn beroep in hoofdberoep uitoefenen, mag hij of zij maximum 20 werknemers in dienst hebben, moet het product minstens 50% 'handmade' zijn, heeft het product een zekere nutsfunctie en is het uniek in zijn soort.

UNIZO lanceerde via een crowdsourcing platform een challenge om het HIB-logo te ontwerpen. Zo'n 2.000 jongeren en studenten kregen de kans hun ideeën in te sturen. Uit zo'n twintigtal ontwerpen koos UNIZO voor het logo van Wim Dussels, een jonge twintiger uit Limburg. Wim is net afgestudeerd aan de MAD-faculty in Limburg en is productontwikkelaar en graphic designer.

http://www.handmadeinbelgium.com/duchidecor

   

« Terug